روزنامه نگار فلسطینی در گفت‌وگو با مهر:

طوفان الاقصی اسرائیل را در مسیر فروپاشی قرار داد

طوفان الاقصی اسرائیل را در مسیر فروپاشی قرار داد

یک خبرنگار فلسطینی تاکید کرد که عملیات طوفان الاقصی مبانی بازدارندگی و موجودیت رژیم صهیونیستی را از بین برده و آن را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، «ورده سعد»: عملیات طوفان الاقصی یک روز تاریخی و سرنوشت ساز در آرمان فلسطین و تاریخ جنبش‌های آزادی‌خواهانه و مقاومت بود. یک سال از دستاوردهای قهرمانانه و جانفشانی‌های عظیم مقاومت فلسطین از یک سو و تجاوز و نسل کشی رژیم صهیونیستی با جدیدترین تسلیحات از سوی دیگر می‌گذرد. به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری مهر گفت‌وگویی را با «قاسم قاسم» روزنامه نگار فلسطینی انجام داده که متن آن را مشاهده می‌کنید.

یک سال از عملیات طوفان الاقصی گذشت، عملیاتی که رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده و توازن آن را از بین برد. صرف نظر از روند تحولات و مصیبت‌هایی که در نتیجه تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، پیامدهای این روز تاریخی بر آرمان فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید و این عملیات چه تأثیراتی در روند اراده تجدید پذیر فلسطینیان برای آزادی کشورشان ایجاد کرده است؟

در عرصه عملیات طوفان الاقصی و تأثیرات استراتژیک آن بر رژیم صهیونیستی نیز باید بگوییم این عملیات، اسرائیل را در مسیر فروپاشی قرار داد، چرا که مبانی که این رژیم بر اساس آن شکل گرفته بود و مدعی بود سرزمین‌های اشغالی منطقه‌ای امن برای یهودیان عالم است را از بین برد عملیات طوفان الاقصی نشان داد که ملت فلسطین زنده است و هیچ طرفی نمی‌تواند موضوع فلسطین را فراموش کند. اسرائیل و در پشت پرده آن آمریکا و برخی رژیم‌های سازشکار عربی سال‌های گذشته تلاش کردند موضوع فلسطین را به موضوعی بی‌اهمیت تبدیل کنند. آنها تصور می‌کردند که می‌توانند با برخی کمک‌های مالی یا مشوق‌های اقتصادی آرمان فلسطین را از بین ببرند و ملت فلسطین را از یک ملت مقاوم و مبارز برای آزادی سرزمینش به ملتی تبدیل کنند که برای لقمه غذای خود گدایی می‌کند. اما اتفاقاتی که در صبح روز هفتم اکتبر رخ داد، نشان داد که ملت فلسطین زنده است و امکان تسلیم کردن و تبدیل کردن آن به ملتی که برای غذایش گدایی می‌کند، وجود ندارد. ملت فلسطین صاحب آرمان فلسطین است و روز ۷ اکتبر یک روز سرنوشت ساز در تاریخ ملت فلسطین خواهد بود و تاریخ از این روز به عنوان یک روز مبنایی و تأثیرگذار در فروپاشی اسرائیل نام خواهد برد.

چگونه می‌توان این عملیات قهرمانانه را در چارچوب تقابل تاریخی برای آرمان فلسطین قرارداد؟ آیا می‌توان گفت که این عملیات روند حوادث و پروژه رژیم صهیونیستی را در منطقه تغییر داد؟

منطقه عربی قبل از حوادث هفتم اکتبر به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش می‌رفت. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور عربی در آستانه عادی‌سازی قرار داشت و این چیزی بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و مسئولان آمریکایی و اسرائیلی به صراحت از آن یاد می‌کردند. عادی‌سازی عربستان با رژیم صهیونیستی می‌توانست پیامدهای منفی بر منطقه و کشورهای اسلامی و آرمان فلسطین داشته باشد. عملیات عادی سازی آرمان فلسطین را به کلی از بین می‌برد و آن را به موضوع مربوط به یک ملت تبدیل می‌کرد که به دنبال تأمین غذای روزانه خود است، اما اتفاقاتی که در روز هفتم اکتبر رخ داد، بار دیگر موضوع فلسطین را زنده کرد و آن را در دستور کار دولت‌های جهان قرار داد و باعث شد بسیاری از کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین یا اجرای راه حل تشکیل دو دولت تحت فشار قرار گیرند. اتفاقاتی که امروز و پس از عملیات ۷ اکتبر رخ داده، جهان عربی و اسلامی را به دو بخش تقسیم کرده است و دو پروژه را در منطقه ترسیم کرده است. پروژه اول گروهی هستند که آزادی مساحت کامل فلسطین را فریاد می‌زنند و گروه دوم آنهایی هستند که رژیم صهیونیستی را یک رژیم طبیعی در منطقه می‌دانند که امکان هم زیستی با آن وجود دارد.

عملیات طوفان الاقصی شوک شدید و تأثیرگذاری در افکار عمومی ملت‌ها و نخبگان در دو طرف درگیری ایجاد کرد. هر کدام از این طرف‌ها چه تعاملی با نتایج این عملیات داشتند؟ آیا درست است که ملت فلسطین بار دیگر امکان آزادسازی فلسطین را احساس کرد و شهرک‌نشینان صهیونیستی اطمینان خود نسبت به استمرار موجودیت در این سرزمین را از دست دادند؟

عملیات ۷ اکتبر ضعف و تزلزل رژیم صهیونیستی را نشان داده و مشخص کرد که مقاومت فلسطین تنها طی چند ساعت توانست لشکر غزه را که یکی از قوی‌ترین لشکرهای ارتش رژیم صهیونیستی بود، شکست دهد. این عملیات نشان داد نظامیان صهیونیستی آن گونه که برای آنها تبلیغ می‌شود، نیستند و «نظامیان ارتش شکست پذیر» ضعف و ناتوانی و زبونی خود را در برابر کفایت و شایستگی عناصر مقاومت فلسطین نشان دادند.

طوفان الاقصی اسرائیل را در مسیر فروپاشی قرار داد

از مهم‌ترین و برجسته‌ترین پیروزی‌های عملیات هفتم اکتبر که تأثیر قابل توجهی بر افکار عمومی صهیونیست‌ها داشت، این بود که اسطوره دیوارهای آهنین و دیوار حائل و تمامی مرزهای اسرائیل که تصور می‌شد غیر قابل نفوذ هستند، فرو ریخت. عملیات طوفان الاقصی امنیت را در میان شهرک‌نشینان از بین برد و بازدارندگی که ارتش دشمن صهیونیستی به دنبال ایجاد آن در افکار عمومی ملت‌های منطقه بود را به کلی از هم پاشید. به صورت کلی می‌توان گفت عملیات هفتم اکتبر بازدارندگی اسرائیل و احساس امنیت شهرک‌نشینان را از بین برد و مفهوم یکسره کردن فوری جنگ‌ها را به حاشیه راند. ما امروز در سالروز عملیات طوفان الاقصی هستیم و دشمن صهیونیستی آن‌گونه که تصور می‌کرد، نتوانسته به مقاومت در غزه پایان دهد.

کشورهای عربی جنگ‌های متعددی را در چهارچوب تقابل با رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند، اما رژیم‌های رسمی عربی از روند تقابل با صهیونیست‌ها منحرف شده و نقش ارتش‌های عربی در این عرصه کاملاً از میان رفته است. آیا شما تصور می‌کنید که عملیات طوفان الاقصی بتواند نقش مقاومت را در عرصه عربی به عنوان جایگزین موفق ارتش‌های نظامی برای آزادی بخشیدن به فلسطین ایفا کند؟

ارتش‌های عربی آخرین جنگ‌های خود را در سال ۱۹۷۳ انجام دادند و از آن زمان تاکنون هیچ ارتش عربی به صورت مستقیم با دشمن صهیونیستی وارد تقابل نشده است. بعد از اینکه انور سادات رئیس جمهور وقت مصر به فکر سازش با رژیم صهیونیستی افتاد، ثابت شد که ملت‌های عربی هیچ گزینه‌ای غیر از مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی با امکانات ساده خود ندارند. اتفاقی که در روز هفتم اکتبر رخ داد، ثابت کرد که کسانی که اراده داشته باشند، حتی با امکانات اندک نیز می‌توانند پیروزی‌های بزرگی کسب کنند.

عوامل درونی و موضوعی که این ابتکار انقلابی و قدرت مبارزاتی را در مقاومت فلسطین ایجاد کرد، چه بود؟ و اینکه شما تأثیرات این عملیات قهرمانانه و استراتژیک بر آینده آزادسازی فلسطین و بازگرداندن مقدسات اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید: «نیاز، مادر اختراع است» به علت محاصره طولانی مدت رژیم صهیونیستی در غزه و به علت ماهیت غزه، مقاومت فلسطین توانست توانمندی‌ها و مواد اولیه برای تولید سلاح‌های خود را به دست بیاورد و در این زمینه تا جایی ابتکار عمل نشان داد که توانست سلاح‌های سبک و موشک‌های خود را تولید کند. به همین علت محاصره و موشک باران و حملات مکرر رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت را مجبور کرد با کمترین امکانات برای مقابله با ماشین مرگ آمریکایی وارد عمل شود.

در عرصه عملیات طوفان الاقصی و تأثیرات استراتژیک آن بر رژیم صهیونیستی نیز باید بگوییم این عملیات، اسرائیل را در مسیر فروپاشی قرار داد، چرا که مبانی که این رژیم بر اساس آن شکل گرفته بود و مدعی بود سرزمین‌های اشغالی منطقه‌ای امن برای یهودیان عالم است را از بین برد. این عملیات سیاست پیروزی فوری در جنگ‌ها توسط اسرائیل را با شکست مواجه کرد و الان جنگی را می‌بینیم که یک سال استمرار داشته است. اسرائیل در ایجاد بازدارندگی برای خود ناتوان ماند و دیگر نمی‌تواند مقاومت فلسطین و دیگر گروه‌های مقاومت در لبنان و سوریه و عراق و یمن را شکست دهد. عملیات طوفان الاقصی سیستم هشدار سریع رژیم صهیونیستی را نیز از بین برد و آنها نتوانستند عملیات طوفان الاقصی یا عملیات وعده صادق ۲ جمهوری اسلامی ایران را پیش بینی کنند و حتی با وجود اینکه آمریکایی‌ها چند ساعت قبل به آنها اعلام کرده بودند که ایران عملیات خود را انجام خواهد داد، در تقابل با آن ناکام ماندند.

کد خبر 6251472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha